Hrvatski Telekom i Program Ujedinjenih naroda za razvoj (UNDP) instaliraju demonstracijske solarne sustave u 10 škola u Hrvatskoj
21. 3. 2013.
Osnovna škola Šimuna Kožića Benje u Zadru 21. je ožujka postala prva od 10 izabranih škola koja je instalirala solarni treker - uređaj što se tijekom dana okreće za suncem poput suncokreta. Dio je ovo velikog projekta vrijednog 400.000,00 kuna kojeg financira Hrvatski Telekom, a provodi Program Ujedinjenih naroda za razvoj (UNDP). Svaki "solarni suncokret" proizvest će određene količine električne energije, ali će, također, služiti i za educiranje učenika o prednostima obnovljive energije. Slični uređaji postavljaju se i u školama u Dubrovniku, Hvaru, Zadru, Kaštel Lukšiću, Krku, Puli, Križevcima, Zagrebu, Ivanić-Gradu i Vukovaru. Uz UNDP, edukaciju učenika o obnovljivim izvorima energije u deset škola provodit će Društvo za oblikovanje održivog razvoja (DOOR), a u aktivnostima promocije sudjelovat će i udruga Eko Kvarner.
"Kao što ni kameno doba nije prestalo zbog nestanka kamenja već dolaskom tehnologije, tako je došlo i vrijeme da iz fosilnog doba zakoračimo u doba obnovljive energije," rekao je stručnjak za razvoj projekata u UNDP-u Robert Pašičko. "Ono počinje s ljudima, edukacijom i informiranjem, i upravo ovaj projekt pokazuje kako stvaranje svijesti počinje od malih nogu i nudi priliku za stvaranje zelene ekonomije, novih poslova i čišćeg okoliša."
"U svim našim aktivnostima imamo punu svijest o važnosti pojma održivosti jer smo uvjerenja da istinski napredak može nastati samo uz puno uvažavanje i ljudi i planeta," objasnio je upravitelj prodaje u Hrvatskom Telekomu Pero Čosić. "Želja nam je ovim projektom pridonijeti da se već u školskoj dobi nauči razlikovati pojave u sadašnjosti prema posljedicama koje one mogu imati za budućnost. Okrenuti se suncu i pridonijeti čistom zraku, uz jednako korištenje blagodati koje donosi brzi tehnološki napredak, dobitna je kombinacija."
S novoinstaliranim solarnim fotovoltnim uređajima škole će svake godine u idućih 25 godina bilježiti niže račune za struju za nekih 2000 kuna godišnje. Učenici će moći pratiti informacije o količini proizvedene električne energije putem sustava na Internetu na kojem će se moći vidjeti koliko je koji "suncokret" proizveo električne energije u nekom satu, danu, mjesecu ili godini i usporediti sa solarnim suncokretima u drugim školama. Također će se nadgledati smanjena emisija CO2. Kad se postave i pokrenu svi sustavi, više od 1000 učenika svake godine proći će poduku o solarnoj energiji. Ovi sustavi također će školama pružiti mogućnost da zatraže dozvolu za uključivanje energije koju proizvedu u mrežni sustav i na taj način zarade prihode od prodaje električne energije.
"Postavljanje Solarnog suncokreta u našem dvorištu za učenike, ali i njihove mentore ima veliko značenje: usvajanje znanja i vrijednosti i svijesti na živom primjeru o obnovljivim izvorima energije," rekao je ravnatelj škole u Zadru Marko Marin. „Samim time učenici se uče odgovornom ponašanju prema prirodnim resursima, što i jest zalog za budućnost. Za praktično iskorištavanje energetskih izvora nije samo mjerodavno postojanje izvora nego i tehnička mogućnost i ekonomičnost iskorištavanja. Učenici će se kroz nastavne predmete uvjeriti ovdje na praktičnom i neposrednom primjeru kako se toplina Sunca može iskoristiti."
Zadar je bio logičan izbor za prvi grad u kojem će se solarni suncokret pustiti u pogon jer je grad, također, i sjedište prvog Solarnog edukacijskog centra koji su osnovali Zadarska županija i UND 2011. godine kako bi potaknuli širu uporabu obnovljivih izvora energije i osigurali educiranje o ekološki prijateljskim "zelenim poslovima". Uz edukaciju, Solarni edukacijski centar u Zadru nudi i informacijski centar za energetsku efikasnost koji građanima pruža besplatne informacije, uključujući i one o prednostima i troškovima postavljanja solarnih sustava, te o dostupnim tehnologijama na hrvatskom tržištu, kao i poticajne mogućnosti koje su dostupne kako bi se promoviralo postavljanje sustava.